A fi sau a nu fi vegetarian!

Vegetarianismul reprezinta abtinerea voluntara de a consuma carne. Vegetarienii refuza produsele animale din diferite motive inclusiv cele religioase, de sanatate sau etnice. Unii dintre ei isi suplimenteaza regimul alimentar cu produse lactate sau oua, dar nici unii nu consuma carne sau produse derivate din aceasta.


Vegetarianismul este recomandat ca dieta zilnica in diferite afectiuni ale inimii, in cazul diabetului, ca forma de tratament pentru cancer, obezitate, osteoporoza, artrita, alergii, astm, hipertensiune, guta, hemoroizi, pietre la rinichi, sindrom premenstrual, anxietate sau depresie. Vegetarienii sustin ca observa schimbari imediat de la modificarea dietei: energia creste, digestia se imbunatateste.

Pregatiri
Unele persoane, in special cele care prezinta afectiuni severe sau cronice precum boli ale inimii sau cancer, pot fi sfatuite sa devina vegetarieni. Insa, nutritionistii recomanda ca trecerea de la un regim normal la vegetarianism sa se faca in mod gradual pentru a permite organismului sa se obisnuiasca treptat cu modificarile ce intervin. Pentru inceput, este indicat sa se reduca doar anumite tipuri de carne din regimul alimentar. Se poate incepe cu carnea de porc, urmata de cea de pui, apoi cu pestele. Ultimul pas ar fi inlocuirea produselor lactate si a oualor. Pentru ca tranzitia sa fie mai usoara, se recomanda combinarea vegetarianismului cu activitatile sociale, cum ar fi o cina in oras. Nutritionistii recomanda reducerea grasimilor, cresterea cantitatii de fibre, de fructe proaspete, legume si cereale.
In general, o dieta vegetariana bine planificata este sanatoasa si sigura. Oricum, vegetarienii, in special cei care nu consuma produse animale, trebuie sa fie indrumati in particular de nutritionisti asupra elementelor nutritive care lipsesc din produsele non-animale. Acestea ar fi aminoacizii, vitaminele B12 si D, calciul, fierul si zincul. Mai mult, femeile gravide si cele care alapteaza sau cele cu probleme de sanatate trebuie neaparat sa ceara sfatul medicului.

Precautii
Vegetarienii trebuie avertizati asupra cantitatii scazute de proteine. O proteina completa contine esentialul din aminoacizi, fara de care organismul nu poate functiona. Carnea contine o cantitate mare de aminoacizi, pe cand cerealele nu le au. Insa ei pot fi suplimentati de fasole si orez in combinatie. Nucile amestecate cu graul au o componenta bogata de aminoacizi, la fel ca si painea, untul de arahide si laptele. Carenta de vitamina B12 din cadrul dietei vegetariene poate fi inlocuita de suplimente nutritive, precum spirulina. Vitamina D poate fi obtinuta din tablete de vitamine, calciul din tofu, seminte, nuci, legume, broccoli sau spanac. Fierul poate fi asimilat din legume (tofu, cartofi). Zincul se gaseste din abundenta in nuci, seminte de bostan, legume, grau si tofu.
Vegetarienii nu au neaparat o dieta sanatoasa. Cei care consuma oua au un nivel ridicat de colesterol; nucile, uleiurile si avocado sunt alimente pline de grasimi. De asemenea, ei consuma mancare organica, provenita din chimicale sintetice, contraindicate sanatatii.