Vitamine pentru sanatatea noastra

VITAMINA B12 – pentru o stare buna
Ultima vitamina descoperita, B12 este singura din complexul B pe care organismul o retine in principal in ficat.


Rolul sau
Indispensabila in reproducerea celulelor, in special ale celor rosii, vitamina B12 intervine in producerea substantelor care afecteaza starea de spirit. Ea favorizeaza transformarea alimentelor in energie. Este un element nutritional necesar sanatatii sistemului imunitar.
Avem nevoie!
Un aport zilnic recomandat de vitamina B12 este de 3 micrograme pe zi. O carenta a vitaminei B12 determina oboseala, crampe musculare si pierderea memoriei.
Unde se gaseste?
Alimentele de origine animala sunt principalele surse de vitamina B12 – carne de pui, peste, fructe de mare, oua, branza si produse lactate.

VITAMINA A – pentru o privire patrunzatoare
Vitamina A sau retinol stocata in ficat este data de grasimile animale. Organismul transforma in vitamina A beta-carotenul si alte carotenoide ale fructelor si legumelor.
Rolul sau
Vitamina A joaca un rol esential in diferentierea celulara. Este indispensabila pentru vedere si intervine direct in procesele imunitare. Carotenoidele protejeaza celulele de deteriorarile provocate de radicalii liberi.
Avem nevoie!
Aportul necesar de vitamina A reprezinta 900 micrograme pe zi. Carenta de vitamina A este rara, dar se poate observa la femeile care tin un regim strict si la persoanele in varsta. Provoaca tulburari ale pielii, o rezistenta mica la infectii, o vindecare lenta a ranilor.
Unde se gaseste?
In ficat, peste foarte gras, unt, margarina, oua, branza. In ceea ce priveste carotenoidele se regasesc in legumele si fructele bine colorate.

VITAMINA C
Vitamina antioxidanta, vitamina C permite combaterea alteratiilor provocate de excesul de radicali liberi. Organismul nu o depoziteaza si o elimina repede.
Rolul sau
Ajuta la fortificarea vaselor capilare si a peretilor celulelor si joaca un rol important in formarea colagenului. Ea activeaza cicatrizarea si pastreaza sanatatea ligamentelor, tendoanelor si gingiilor. Favorizeaza producerea hemoglobinelor in celulele rosii si faciliteaza asimilarea de fier furnizat de alimente. Nu poate impiedica aparitia guturaiului dar simptomele si durerea sunt ameliorate.
Avem nevoie!
Aportul zilnic recomandat de vitamina C este de 60 la 100 micrograme pe zi. Un deficit de vitamina C diminueaza rezistenta la infectii. Carenta mare de vitamina C se manifesta prin scorbut (in special la marinarii lipsiti o perioada mai lunga de legume si fructe proaspete).
Unde se gaseste?
Citricele, ciresele, kiwi, legume verzi, piper, coacazele si capsunile sunt principala sursa de vitamina C.

VITAMINA E – puteri antioxidante
Vitamina E este depozitata in tesuturile grase si in ficat.
Rolul sau
Gratie proprietatilor antioxidante, vitamina E neutralizeaza radicalii liberi care pun celulele in pericol. Nu permite formarea prosta-glandinelor care impiedica procesele inflamatorii si stimuleaza functiile imunitare.
Avem nevoie!
Aportul recomandat este de 12 mg pe zi. Carentele de vitamina E sunt rare.
Unde se gaseste?
Uleiul din germeni de grau, uleiurile vegetale, semintele de floarea soarelui, migdalele.