Dieta probiotica

Probioticele sunt culturi vii de bacterii care traiesc in tractul nostru digestiv, in deplina armonie cu restul organismului. In ultimii 10 ani, aceste bacterii care nu produc nici o boala au fost studiate cu mare atentie pentru a li se pune in evidenta rolul pe care-l joaca in reglarea imunitara (stimuleaza producerea de imunoglobuline), absorbtia nutrientilor sau tratamentul diareei la copii si adulti. Din pacate, echilibrul acestor culturi bacteriene este sensibil si poate fi usor perturbat de factori cum ar fi: stresul, antibioticele sau anticonceptionalele.


Majoritatea probioticelor sunt produse in urma proceselor de fermentatie a acidului lactic iar cele mai cunoscute microorganisme folosite la producerea probioticelor sunt Lactobacillus si Bifidobacterium. Conceptul probiotic consta in aceea ca, daca bacteriile pozitive sunt introduse in tractul digestiv la momentul la care organismul este expus la boli, sau dupa un tratament puternic cu antibiotice (care distrug si flora probiotica), dezechilibrul sistemului digestiv poate fi minim. Spre exemplu, flora intestinala are nevoie de 6 luni sa se regenereze dupa un tratament de 7 zile cu antibiotice. In schimb, probioticele se comporta ca niste antibiotice naturale, care nu perturba functionarea normala a tractului digestiv, insa pot inactiva agenti patogeni periculosi cum ar fi: Salmonela, E-coli, stafilococi, etc.

Pe scurt, iata care sunt beneficiile probioticelor asupra sanatatii:

1. Cresc biodisponibilitatea proteinelor si a grasimilor din dieta prin digerarea completa a acestor nutrienti in tractul digestiv, fapt important atat pentru adulti cat si pentru copii.
2. Probioticele pot preveni “deranjul” intestinal de orice natura (diaree sau constipatie).
3. Aceste microorganisme benefice pot reduce inflamatia si hipersensibilitatea digestiva cauzata de alergiile alimentare (la lactoza, gluten, etc).
4. Pot ajuta la prevenirea degenerarii ficatului cauzata de o dieta necorespunzatoare.

Cand este necesar aportul de probiotice? Ingerarea acestor microorganisme poate fi facuta atat prin aport de alimente cat si de suplimente iar scopul acesteia poate fi preventiv sau de tratare. Asadar un pahar cu iaurt proaspat (fara aport de zahar, fructe, cereale, seminte sau alte insertii) poate fi consumat pentru perioade lungi de timp, fie pentru o dieta echilibrata, fie pentru a trata o diaree rezutata din diverse motive: stres, consum de antibiotice, infectii, etc.

Exista persoane care, desi manifesta o intoleranta la lactoza, pot consuma iaurt deoarece lactoza (sau zaharul din lapte) fermenteaza si este transformat in acid lactic in iaurt, chiar sub actiunea probioticelor. In schimb, persoanele alergice la proteinele din lapte, nu pot consuma nici iaurt si atunci suplimentarea cu probiotice este solutia cea mai simpla.

Alimentele care contin probiotice sunt de obicei naturale, insa pot fi si fabricate prin procese bine controlate care sa mentina culturile de bacterii vii si dupa fabricare. Iaurtul, kefirul, branza proaspata de vaci, formulele pentru bebelusi sunt doar cateva exemple de alimente bogate in probiotice. Nu trebuie uitate beneficiile probioticelor in ceea ce priveste frumusetea; prin actiunea lor impotriva constipatiei, probioticele ajuta la eliminarea deseurilor si a toxinelor din corp, fapt care se traduce printr-o silueta frumoasa si un ten curat si tanar.