Putem trisa in lupta cu cantarul

Este extrem de frustrant cateodata sa observam in jurul nostru persoane care, desi nu au tinut niciodata o dieta, au o silueta de invidiat, in timp ce noi ne chinuim cu diete care mai de care mai draconice.

Viata noastra a devenit o continua “cura de slabire”, periclitandu-ne de multe ori si sanatatea, cu un singur rezultat: continuam sa acumulam incet-incet kilograme, imbracamintea de anul trecut nu ne mai vine anul acesta iar imaginea din oglinda ne pare din ce in ce mai dizgratioasa.

Si cum inlaturarea unui efect sta in primul rand in indepartarea cauzelor sale, sa identificam mai intai motivele cresterii in greutate. Enumeram cateva cauze principale: ereditatea, bolile asociate, factori de mediu, obiceiuri de viata. De primele doua nu ne vom ocupa aici deoarece ereditatea este un dat genetic pe care nu il putem modifica, iar rezolvarea afectiunilor patologice (de exemplu hipertiroidia, diabetul zaharat, boala Adisson etc.,) este de competenta medicilor specialisti. Ceea ce putem insa modifica sunt factorii de mediu si obiceiurile de viata.

Omul modern are nevoie de mai putine calorii decat cel primitiv
Cresterea in greutate apare atunci cand caloriile ingerate (aportul caloric) depaseste caloriile consumate (consumul caloric). Civilizatia este, bineinteles, benefica pentru omenire. Cu toate acestea, obezitatea este unul dintre efectele ei secundare, organismul uman neputand tine pasul cu modificarile aduse de cresterea nivelului de trai si al confortului nostru.
Sa ni-l imaginam pe omul primitive care indura frigul sau caldura, depune mult efort fizic pentru procurarea hranei, de cele mai multe ori insuficienta. Si acum sa privim la omul modern, inconjurat peste tot de aparate de incalzit sau de aer conditionat care ii asigura confortul termic, de alte aparate care l-au inlocuit in activitatile fizice, iar mersul pe jos a fost redus la minim. Mentinerea constanta a temperaturii organismului se face cu cost energetic, atat in conditile unei temperaturi scazute in ambient (frig), dar si in conditiile unui ambient supraincalzit. Asta inseamna ca si atunci cand ne este prea frig sau atunci cand ne este prea cald organismul consuma mai multe calorii decat in cazul confortului termic. Omul modern are nevoie de mai putine calorii decat cel primitiv. In ciuda acestui fapt el consuma mai mult.

Doar la noi gasiti cele mai bune solutii
Rafinarea alimentelor a eliminat tot mai mult fibrele celulozice si ca urmare a acestui lucru concentratia calorica a alimentelor a crescut. Organismul uman este astfel construit incat la initierea procesului de digestie, adica din momentul in care incepem sa mancam pana cand centrul foamei se inhiba si apare senzatia de satietate trec aproximativ 20 de minute (cam atata timp este necesar sa aducem in corp caloriile de care aveam nevoie pe vremea in care alimentele erau nerafinate). In zilele noastre insa ne asiguram necesarul caloric mult mai repede datorita faptului ca alimentele rafinate au un continut caloric mult mai mare la aceeasi cantitate si sunt mai usor de consumat. In consecinta, minute bune mancam fara a fi necesar, doar pentru ca senzatia de satietate nu apare la timp. Cunoscand acum aceste cateva lucruri, intrevedem pentru inceput cateva solutii.
Sa crestem consumul energetic al organismului astfel:
1) Ingreunandu-ne putin activitatile zilnice, adica sa inlocuim mersul cu masina cu mersul pe jos atunci cand distantele nu sunt foarte mari, sa renuntam la lift chiar daca locuim la etaje superioare, sa facem in fiecare zi macar cateva minute de sport;
2) Practicand, in masura in care sanatatea ne permite: dusul scotian (apa rece alternativ cu apa calda) si sauna (asupra celorlalte beneficii ale saunei vom mai reveni atunci cand vom aborda terapiile anticelulitice);
Sa dam timp satietatii sa se instaleze:
1) Mancand foarte incet si mestecand indelung;
2) Incepand masa cu o salata mare (de legume), pe care sa o consumam separat de celelalte alimente, dupa care vom face o pauza de 10 – 15 minute inainte de a ne continua masa. Acest obicei alimentar are si multe alte beneficii pe care le vom aborda intr-un numar viitor.