ROLUL ALIMENTATIEI SI AL MISCARII IN MENTINEREA SANATATII – DIETA

O mare parte dintre boli isi are cauza intr-o alimentatie nerationala sau in exces.Alimentatia constituie un factor foarte important in mentinerea sanatatii. Obezitatea duce la imbolnavirea articulatiilor, a aparatului motor si are influenta asupra scheletului. Ea este corelata in mod direct cu frecventa maladiilor coronariene – angina pectorala si infarct miocardic. Ateroscleroza, care se datoreaza tot unei alimentatii nerationale, este cauza principala a bolilor cardio-vasculare. Se presupune ca aparitia cancerului de intestin are o stransa legatura cu excesul de greutate.


In afara de acestea, obezitatea mai poate determina boli de ficat sau diabetul. Un element ce conduce la o proasta alimentate il reprezinta consumul de zahar, al dulciurilor, fainilor rafinate si bauturilor alcoolice. Pentru a scadea greutatea corporala nu sunt indicate medicamentele sintetice. Acestea suprima, pofta de mancare, dar provoaca perturbari mari in metabolismul apei si sarurilor minerale, tulburari psihice si de ritm cardiac. Regimurile severe de slabire sunt la fel de daunatoare, intrucat acestea provoaca tulburari hepatice si constipatie, precum si tulburari renale si intestinale. In plus, daca nu respectam modul normal de nutritie, imediat dupa intreruperea acestor regimuri restrictive, greutatea se reface la valorile initiale.

Regimul disociat
Cea mai buna metoda de slabire este regimul disociat care are ca principiu faptul ca unele alimente sunt compatibile intre ele, in timp ce altele nu. Cand se consuma alimente care nu sunt compatibile intre ele, apar tulburari digestive, balonari si cresterea de volum a organelor aparatului digestiv. Organismul se simte usor cand aparatul sau digestiv prelucreaza un singur fel de mancare. Carnea consumata cu alimente ce contin amidon nu este recomandata, intrucat carnea este digerata in mediu acid, celelalte fiind digerate in mediu alcalin. De aceea nu se recomanda sa se consume proteine (carne) impreuna cu glucide. Trebuie retinut ca legumele sunt alimente cu calorii negative, caci ele sunt consumatoare de grasimi. Acelasi efect il au fructele si condimentele – acestea au foarte putine calorii, dar contin multe saruri minerale si vitamine. Consecinta este evidenta: consumand aceste alimente, se produce un efect caloric negativ, care determina automat o scadere in greutate.
Alimentele consumatoare de calorii sunt urmatoarele: ceapa, papadia, dovleacul, cresonul, cicoarea, laptuca, spanacul, gulia, sparanghelul, morcovul, castravetele, telina, sfecla rosie, varza, fasolea verde, ridichea neagra, andiva, fetica, ardeiul gras, conopida sau anghinarea. Eliminarea grasimilor se mai produce prin consumul de busuioc, marar, patrunjel, usturoi, menta si cimbrisor. Se recomanda urmatoarele fructe cu acelasi rol: ananas, mere, portocale, capsuni, afine, grape-fruit si lamai. De retinut: starea de sanatate a organismului se mentine printr-o alimentatie alcalina si echilibrata in ceea ce priveste principalele alimente, proteine, lipide si glucide, cu multe vitamine si saruri minerale. Grasimile alimentare trebuie reduse din alimentatie. Nevoile calorice pot fi acoperite prin consumul de grau integral sau orez nedecorticat.

Legume, fructe si lactate
Este bine sa fie consumate zilnic legume crude, fructe si alimente ce contin substante vegetale bioactive cum sunt: varza si rosiile. Aceste alimente distrug radicalii liberi care sunt incriminati in aparitia cancerului. Sarea de bucatarie trebuie redusa din alimentatie, proprietatile ei putand fi inlocuite cu cele ale plantelor aromatice: cimbrul, care stimuleaza metabolismul, chimenul si cimbrul, care mentin sanatatea organismului, ceapa si ienuparul, care au efect diuretic.
Grasimile trebuie consumate numai sub forma de unt si uleiuri vegetale presate la rece. Se vor evita alimentele ce contin cadmiu, caci acestea produc leziuni renale (ciupercile, organele de porc, pateul de ficat). Se recomanda consumul zilnic de lapte, iaurt, kefir si branza de vaci. Prin fierbere, alimentele pierd vitaminele si sarurile minerale, de aceea se recomanda alimente crude. Afumarea alimentelor si prepararea lor in grasime sau ulei incins produc o oxidare care degaja substante toxice si deseuri grasoase cu rol in aparitia arterosclerozei si bolilor canceroase. Alimentele preparate la abur isi pastreaza gustul si valoarea nutritiva.

Bioritmul organelor
In timpul mesei, nu trebuie sa avem o alta preocupare si sa rezervam timp suficient pentru a manca in liniste. Un aperitiv luat cu 20 de minute inainte de masa micsoreaza senzatia de foame, mareste gradul de satietate si, in final, conduce la scaderea in greutate. Nu trebuie mancat mai mult decat trebuie, chiar daca mancarea este buna. Trebuie sa ne obisnuim sa mancam la ore regulate, fara a trece peste mese si nici sa inlocuim masa cu o felie de paine. Puteti slabi mai repede daca alimentele sunt bine mestecate, caci ele se vor impregna cu saliva si vor fi mai usor digerate in stomac. In timpul mesei nu trebuie sa consumam apa – aceasta stimuleaza aciditatea. Seara nu trebuie sa mancam mult si sa evitam carnea, care este greu digerabila. Nu trebuie sa ne saturam mancand proteine sau ciocolata. In orice organism exista un bioritm pentru fiecare organ in parte, functia maxima a lui fiind la anumite ore, dupa cum urmeaza:
intre orele 1.00 si 3.00, vezica biliara si ficatul;
intre orele 4.00 si 6.00, plamanii;
intre orele 6.00 si 8.00, intestinul gros;
intre orele 9.00 si 10.00, stomacul;
intre orele 10.00 si 12.00, splina si pancreasul;
intre orele 12.00 si 14.00, inima;
intre orele 14.00 si 16.00, intestinul subtire;
intre orele 15.00 si 17.00, vezica urinara;
intre orele 17.00 si 19.00, rinichii.

Postul ca tratament
Nu trebuie sa uitam ca cel mai bun mijloc de a elimina toxinele din organism il reprezinta postul, ca o abstinenta voluntara de la hrana, in timpul caruia organele se odihnesc. Poate fi considerat post o monodieta – consumarea unui singur aliment pe zi – intre mese putandu-se bea apa si ceaiuri de plante.
Postul mai poate fi constituit din dieta zero, de scurta durata, 1-3 zile, dar trebuie sa se consume 2-3 litri de lichid pe zi. Dieta zero de lunga durata, 1-3 saptamani, se face numai sub control medical. Trebuie acordata o mare atentie la reluarea alimentatiei dupa un post indelungat: se incepe cu legume crude, fierte la abur, in a treia zi se consuma zer, fructe si paine integrala, din a patra zi se adauga oua, carne si peste.
Miscarea este una dintre masurile pe care trebuie sa le luam pentru a preveni imbatranirea precoce, pentru o scadere a hipertensiunii, pentru prevenirea obezitatii si poliartrozei. Miscarea stimuleaza circulatia sangelui, accelereaza ritmul cardiac si ajuta la eliberarea toxinelor. De asemenea, favorizeaza respiratia. Miscarea intareste musculatura si articulatiile, aduce o cantitate sporita de oxigen, previne formarea varicelor, fortifica oasele si muschii, intinde pielea si intareste sistemul imunitar.

Eliminarea stresului
Trebuie avut in vedere ca stresul este o cauza favorizanta si importanta de imbolnavire a organismului. Printre masurile care ne pot proteja impotriva stresului se afla si masajul cu o perie uscata incepand de la picioare (se poate utiliza si un prosop). Masajul se face intotdeauna catre inima (dar nu la cei care au varice).
O masura eficienta de relaxare este izolarea intr-o camera in care sa nu fim deranjati, cu ochii inchisi, incercand sa alungam orice gand. Se astupa nara stanga si se inspira profund pe nara dreapta, retinandu-se respiratia 5 secunde si expirand puternic. Se repeta de 10 ori acest exercitiu, apoi se procedeaza la fel cu cealalta nara. Exercitiul de relaxare se termina tot printr-o pauza mentala.
Evitati enervarea printr-o respiratie profunda. O destindere se poate obtine prin cantat si ras. Aerul trebuie inspirat intotdeauna pe nas si nu pe gura. Se va respira intotdeauna rar si profund. Somnul este un element indispensabil mentinerii sanatatii, caci organismul se reface, fiind protejate rezervele de energie ale corpului.