Vitamina E – un antioxidant puternic

Dintre cele trei vitamine cu rol antioxidant (A, C si E), vitamina E este cea mai puternica – de trei ori mai puternica decat vitamina C!

Vitamina E este un antioxidant puternic care protejeaza celulele organismului de actiunea radicalilor liberi de oxigen. Acesti radicali liberi sunt substante rezultate atat din metabolismul normal, cat si din expunerea la factori de mediu precum fumul de tigara sau lumina ultravioleta.
Ei afecteaza celulele organismului prin “atacarea” membranei celulare, a proteinelor si a ADN-ului celular, putand astfel contribui la aparitia bolilor cardiovasculare sau a cancerului. Vitamina E are un rol foarte important in protejarea celulelor sanguine, sistemului nervos, retinei si muschilor scheletici contra actiunii nocive a radicalilor liberi de oxigen.
Se gaseste in 8 forme diferite
Vitamina E, o vitamina liposolubila, exista sub 8 forme diferite. Forma cea mai activa pe care o poate folosi organismul uman se numeste alfa-tocoferol. Desi organismul poate absorbi ambele forme de alfa-tocoferol (atat naturala cat si sintetizata – din suplimente), cea naturala este mult mai eficient utilizata.

Nu e acelasi pentru toti
Necesarul zilnic de vitamina E variaza in functie de varsta, sex si de starea generala de sanatate. Doza zilnica recomandata de alfa-tocoferol la adulti este in medie de 15 miligrame/zi. La copiii intre 1 si 3 ani este de 6 mg/zi, iar la cei intre 4 si 10 ani este de 7 mg/zi.

Te vei simti obosita
Nu este bine si nici recomandat sa se exagereze! Destul de frecvent, dozele foarte mari de vitamina E sunt insotite de oboseala, greata si diaree. Prea multa vitamina E poate determina si sangerari, in special la persoanele care iau concomitent un tratament anticoagulant. In plus, dozele mari de vitamina E, pot inhiba absorbtia vitaminei A.

Uleiul din germeni de grau
Cea mai buna sursa de vitamina E o reprezinta uleiurile vegetale si, in principal, uleiul din germeni de grau. Alte surse alimentare bune sunt reprezentate de cartofii dulci, avocado, nuci, seminte de floarea soarelui si soia. Cantitati mai mici se gasesc si in galbenusul de ou si vegetalele cu frunze verzi.

Intarzie aparitia anumitor boli

* Preventia sau intarzierea aparitiei bolilor cardiovasculare, datorita faptului ca vitamina E previne oxidarea colesterolului “rau” (LDL-colesterol) – primul pas in aparitia aterosclerozei. Vitamina E se pare ca previne si formarea cheagurilor de sange si scade procesul inflamator implicat in aparitia bolii cardiace.
* Preventia impotriva cancerului de prostata si a altor tipuri de cancer (san, colon, vezica urinara). Ca antioxidant, vitamina E protejeaza membrana celulara impotriva efectelor distructive ale radicalilor liberi de oxigen.
* Preventia sau intarzierea aparitiei cataractei si a degenerescentei maculare legate de varsta.
* Incetinirea progresiei bolii Alzheimer. Insa nici un studiu nu a putut demonstra ca vitamina E poate efectiv preveni aparitia bolii.
* Incetinirea procesului de imbatranire si cresterea rezistentei sistemului imun.
* Accelerarea vindecarii arsurilor, eczemelor si a altor probleme ale pielii.

Surse alimentare de vitamina E

* Ulei de germeni de grau, o lingura 20,3 mg
* Migdale prajite, 30 grame 7,4 mg
* Miez prajit din seminte de floarea soarelui, 30 grame 6 mg
* Ulei de floarea soarelui, o lingura 5,6 mg
* Alune de padure prajite, 30 grame 4,3 mg
* Unt de arahide, 2 linguri 4,2 mg
* Arahide prajite, 30 grame 2,2 mg
* Ulei de porumb, o lingura 1,9 mg
* Ulei de masline, o lingura 1,7 mg
* Maioneza, o lingura 1,7 mg
* Margarina, o lingura 1,6 mg
* Spanac, o cana 1,6 mg
* Broccoli, o cana 1,2 mg
* Ulei de soia, o lingura 1,3 mg
* Kiwi decojit, 1 mediu 1,1 mg
* Mango proaspat, o cana (taiat felii) 0,9 mg